Skip to content

Hallituksen tavoitteenako suomalaisten köyhtyminen – piru onkin yksityiskohdissa

Touko 9, 2015

Olen suurella mielenkiinnolla seurannut Sipilän toimintaa hallitustunnustelijana. Loppujen lopuksi mahdollisista hallituspohjista valituksi tuli mielestäni potentiaalisesti toimintakykyisin tai ainakin vähiten toimintakyvyttömin. Olen suoraan sanottuna tyytyväinen vihreiden ja RKP:n puuttumiseen kokonaisuudesta. En myöskään hirveästi haikaile demareiden perään, sillä demareiden valta on mielestäni osoittautunut Suomelle tuhoisaksi aina Koiviston vahvan markan -politiikasta lähtien.

Hieman hämmentäväksi uuden hallituksen todennäköiset linjaukset muuttuvat retoriikkansa osalta, varsinkin kun todellisia yksityiskohtia ei vielä tiedetä. Samaan aikaan ei kuitenkaan ole mahdollista toteuttaa Suomi nousuun -ajatusta ja ”tasapainottaa” julkista taloutta VM:n laskelmien mukaisesti. Temppu on käytännössä mahdoton, mistä meillä on jo paljon käytännön kokeista saatuja näyttöjä.

Palautetaan mieliin joitain asioita, joita tiedämme julkisen talouden hoidosta ja vastaavista:

  1. IMF on todennut, että julkisen talouden tuntuvat leikkaukset laskusuhdanteessa leikkaavat kansantuotetta noin luokkaa 1,5 olevalla kertoimella. Toisin sanoen leikkaukset ovat, no, leikkauksia. IMF:n asiaa koskeva raportti täällä.
  2. Varsin kattavat tutkimukset tuloerojen vaikutuksesta talouden toimintaan ovat osoittaneet, että kasvavat tuloerot heikentävät talouden dynamiikkaa ja vähentävät tehokkuutta. Tämä ehkä hieman yllättävä tulos näyttää olevan käytännössä kiistämätön fakta. Aihetta koskevia tutkimuksia löytyy oheisten linkkien takaa (1, 2, 3).
  3. Julkisen sektorin leikkaukset lisäävät tuloeroja ja heikentävät yhteiskunnan tehokkuutta. Katso edellisen kohdan lähteet.
  4. Oikein valitut julkiset investoinnit ovat kansantaloudellisessa mielessä ilmainen lounas jopa Suomen kaltaisessa vieraalla valuutalla elävässä siirtomaataloudessa. Lähde täällä.

Tämä ei tarkoita sitä, että julkisen sektorin uudistaminen ja kovakin ravistelu ei mielestäni olisi tarpeen. Päinvastoin, mielestäni julkisen sektorimme kustannusrakenteesta suuri osa on täysin järjetöntä. Mielestäni me käytämme rahaa tehottomasti ja vääriin asioihin.

Julkisen sektorimme toiminnan kummallisuudet tulevat hyvin esiin muun muassa siinä, että jostain syystä rahat eivät näytä riittävän valtakunnallisen liikenneinfrastruktuurin ylläpitämiseen, riittävään poliisikuntaan tai koulutuslaitoksen pyörittämiseen. Samaan aikaan saamme kuitenkin lukea myös pisararadasta, Guggenheimista ja muista ihmeellisyyksistä, joihin pitäisi löytyä julkista rahaa. Itse asiassa pidän tätä perusporvari-pohjaa potentiaalisesti parhaana julkisen sektorimme menorakenteen ja toiminnan rationalisoimiseksi. Arvokonservatiivisuus on pelkkää plussaa.

Kepu toivottavasti panostaa infrastruktuurin kunnossapitoon, sillä eivät ne uusien metsäteollisuuden investointien tarvitsemat puukuormat tehtaille päädy ja muutu vientituloiksi mikäli tiet ja rautatiet ovat liian huonossa kunnossa. Tässä tapauksessa kepun siltarumpupolitiikka olisi pelkästään hyvä asia, sillä aivan liian kauan on vientiteollisuuden toiminnan edellyttämän infrastruktuurin annettu rapautua.

Persujen osalta taas voinee olla odotettavissa joidenkin ulkomaille kohdistuvien rahavirtojen uudelleenarviointeja. Toisaalta oletan, että kepu ja persut löytävät yhteisen sävelen pk-yritysten toimintaedellytysten osalta. Kieltämättä persujen todellinen kyky hallitustyöskentelyyn on toteamatta, joskin luotan siihen, että persuista löytyy järkevää ja asiantuntevaa porukkaa. Toisaalta minun on pakko myöntää, että Soini on minun silmissäni aina hieman pelle, mutta tuon tausta on vuosikymmenien takaisissa asioissa.

Kokoomus on melkoinen kysymysmerkki. Perinteinen kansallinen kokoomus koti+uskonto+isänmaa -näkemyksellään olisi nyt tarpeen, mutta tästä liberaalista ja kansainvälisestä kokoomuksesta en tiedä. Toisaalta kokoomuksen mukanaolo on tärkeää siksi, että kaikkein päättömimmät EK:n suuryrityksiä suosivat vaatimukset liudentuisivat työllistäviä pk-yrityksiä suosiviksi. Tässä on muilla hallituspuolueilla iso rooli, sillä oikeistolaista politiikkaa voi tehdä tyyliin Irlanti, jossa sopeutuksen vahingot ovat olleet pieniä, tai tyyliin Kreikka, Portugali ja Espanja, joissa temppu on ollut kaikilla mittareilla mitattuna todella vahingollinen koko kansantaloutta ajatellen. Toisaalta myös Kreikassa, Portugalissa ja Espanjassa ennestäänkin suuria omaisuuksia omaavat ovat tempuista hyötyneet, pk-yrittäjät ja palkansaajat taas ovat kärsineet.

Kaiken kaikkiaan olen varovaisen optimistinen. Tällä paketilla on mielestäni mahdollista välttää katastrofi ja päätyä pelkästään ikävään lopputulokseen. Ennustettava eurokatastrofi olisi mielestäni ollut lähempänä jos RKP, vihreät ja sdp olisivat mukana tuomassa kansainvälisyyttä ja maksimaalista tuhoa talouteen. Minun täytyy kuitenkin myöntää, että se Kreikka-tyylinen katastrofi on tällä kokoonpanolla myös mahdollinen. Tämä perusporvarihallitus mahdollistaa mielestäni sekä pienimmät tappiot että maksimaalisen katastrofin. Konservatiivisena oikeistolaisena suhtaudun tähän kuitenkin varsin optimistisesti.

Hyvää lopputulosta ei nykyisessä euroympäristössä mielestäni ole edes teoriassa mahdollista saavuttaa. Paras mahdollinen on sekin negatiivinen eli pelkästään kohtuullinen köyhtyminen kuten Irlannissa. Pahin mahdollinen on Kreikan kaltainen katastrofi, joka kyllä kertoo leikkauspolitiikan johdonmukaiset seuraukset aika eittämättömästi.

Piru kuitenkin majailee niissä yksityiskohdissa. Monessa tapauksessa se poliittisesti helppo säästökohde on kansantaloudellisesti erittäin vahingollinen. Samalla kertaa jokin poliittisesti vaikea kohde kuten vaikkapa kehitysapu on kansantalouden kannalta vähemmän vahingollinen.

Toivon uuden hallituksen valitsevan yksityiskohdista ne positiiviset. Pelkään sitä helppoa tietä eli Kreikan, Portugalin ja Espanjan tyylistä leikkauslinjaa, jossa järjellä ei ole paljoa tekoa. Nykyisellä hallituksella on eväät joko täydelliseen katastrofiin tai eurovahinkojen minimointiin. Se kummasta on kyse saattaa olla kiinni pienistä yksityiskohdista. The Devil is in the details.

Varovaisen optimistinen, mutta pahinta pelkäävä.

Advertisements

From → Uncategorized

8 kommenttia
  1. Haukionkala permalink

    Näinpä. Toivon että hallituksella on tarpeeksi uskallusta ja työkaluja oikeiden rakennemuutosten toteuttamiseen. Ensimmäiseksi voitaisiin luopua esim. ELY-keskusten kehittämisen- ja investointienestämisprojekteista (nimim. ex-yrittäjä).

    Työmarkkinoiden dynaamisuuden parantaminen olisi myös tärkeä aihe, joka on jäänyt leikkauslistojen ja ”200k uutta työpaikkaa” -kohkaamisen alle. Erilaisten henkilöstövuokraus- ja sateenvarjoyritysten yleistyminen ovat mielestäni merkki siitä, että järjestelmässä on vikaa: Rekrytointi on varsinkin pienille yrityksille valtava riski. Ihmiset eivät myöskään lähde yrittäjiksi mm. byrokratian ja mielipuolisen verokohtelun takia – sekä ennen kaikkea sosiaaliturvan menettämisen pelossa.

    Perustulo auttaisi edellä mainittujen ongelmien ratkaisussa. Mutta se pitäisi toteuttaa niin, että se korvaisi myös mahdollisimman paljon erilaisia harkinnanvaraisia tukia (ja myös näiden tukien harkitsijoita, jolloin heidänkin työpanoksensa suuntautuisi toivottavasti tuottavaan työhön). Myös joustoturvaa, vaikkapa mallia Tanska, voisi kokeilla alueellisesti. Mutta veikkaanpa, että ay-mafia torppaa tämänkin kokeilun, vaikka malli on toiminut Tanskassa varsin hyvin. Ongelmana on lisäksi se, että ihminen joutuisi itse ottamaan vastuun omasta elämästään, mikä taas sopisi huonosti vasemmistolle.

    Mitkään temput eivät kuitenkaan poista ongelmien syytä. Tulemme tuskin enää palaamaan täystyöllisyyteen, joten osa-aikaisen työnteon ja yrittämisen edellytyksiä tulisi parantaa jo pelkästään ihmisten elämän mielekkyyden kannalta: Parempi että ihmiset tekevät sosiaaliturvan päälle satunnaista (verollista!) työkeikkaa, tai harrastavat pienimuotoista yritystoimintaa, kuin istuvat kotona tukien menettämisen pelossa. Ja mistä sitä tietää, vaikka jokin näistä firmoista kasvaisi joskus taloudellisesti merkittäväksi – moni suomalainen pelifirma on perustettu ansiosidonnaisella (”miksi järjestelmä ei toimi” osa #64574).

    • Minusta ammattiyhdistysliikettä moititaan monessa asiassa aiheettomasti. Ammattiyhdistysliikkeen tehtävä on puolustaa jäseniensä etua. Moinen voi olla kokonaisuuden kannalta huono juttu, mutta noin systeemi toimii ja noin sen pitääkin toimia. Toisaalta edellinen liittokierros, jota EK ajoi, oli umpityperä kokonaisuuden kannalta. Joten EK ja ammattiyhdistysliike ovat samassa mielessä huonoja toimijoita kokonaisuuden kannalta.

      On politiikan tehtävä pyrkiä ajamaan kokonaisuuden etua. Valitettavasti suomalaisten etu ja EU:n etu eivät ole sama asia vaikka moni suomalainen poliitikko ajaakin sitä EU:n etua.

  2. TNE permalink

    Kun menot ylittää tulot niin yksityisen talouden tulee leikata ja säästää ja pyrkiä tasapainottamaan budjettinsa, tätä logiikkaa nyt käytetään suoraan Suomessa kansantalouden hoitoon, kyllä virkamies viha on meillä hämmästyttävällä tasolla.

  3. Jukka Sjöstedt permalink

    Kiitos taas blogista, vaikka en alkuunkaan ymmärrä näiden relevanssia ekonomiarealityssä, jollaisen uskon meitä seinäävän -jos myös lattioivan, ponnahduslautana. Oheiset lauseet kirjoittelin Kemppisen blogiin 8.5. missä tapaan huudella omiani.
    Solitraa ostettaessa ja sitten taas myytäessä, serkusten Sipilä Niskakangas isoja havahtumisia oli, että onko tätä rahaa näin paljon,loputtomasti. Olivathan molemmat insinööri ja lainlukija pantu kuvittelemaan, että maailma on vakaa ja vain työllä vääntäen asentoa vaihtava. Heidän katsannoissaan kuitenkin optimistis-toivehikkaasti edistyvä -vaikka perisynti pysyy.

    Maailma pursuaa rahaa ja viimeisin ylläri onkin se kuinka helppoa valtion on lunastaa velkansa. Ei muuta kuin QE ohjelma, mikä taskurahamielessä tarkoittaa että Valtiopankki kerrankin tekee sen mitä sen luullaan ainakin tekevän eli valmistaa rahan, nyt niiden pankkitileille jotka ovat Valtiolle lainanneet.
    Vielä vanhamallisesti kerraten: jos obligaatiota vastaan on tullut antaneeksi Valtiolle 1000, niin nyt se valtio ennenaikaisesti lunastaa obligaation ja palauttaa 1000 rahaa. Mistä se sen tonnin löysi? Ei mistään vaan teki. Eikä edes painokoneella vaan suihkutti bittejä vai mitä toisiin tietokoneisiin. Seuraavassa vaiheessa Valtio havaitsee sen obligaation molempien ominaisuuksien olevan Valtiovarastoissa. Keskuspankissa saatavana ja rahaministeriössä edelleen velkana. Ne voisi kuitata, mikä kohta tehtäneenkin.

    Vitkaisemmin voisi Valtiopankki vaatia rahaministeriöltä velanhoidon jatkamista ja sitten palauttaa korot Valtiopankin voittona rahaministeriöön. Hankalampi paikka ovat lyhennykset. Velan lyhentäminen on rahan vähentämistä kuten velan lisääminen on rahan lisäämistä -eri tai jossakin päin pankkien sisäisiä ja välisiä tilivyyhtejä. Tämähän se perimmäinen pankkisalaisuus on ollut. Että liikepankit tuottavat rahan yhteiskunnissamme.

    Sotien jälkeen näitä rauhantöihin vapauttavia sumplikointeja on tehty. Valtion saamisen, vaikkapa valeveron julistaminen Rahaministeriön saamiseksi ja sen maksaminen liikepankkeihin karttuvilla yleisön valtio-obligaatio-omaisuudella, joiden liikepankkiin osto tehty uudella pankin tähän tarkoitukseen luomalla rahalla.

    Eiköhän se ollut tuossa. Jos lisää vääntelee rautalanka kuumenee ja katkeaa eli siis tässä -ajatus.
    Mitä ilmeisimmin setelien leikaus 1945/46 oli myös tätä. Mutta kun meillä ei ole yliopistoa eikä intellektuaalista tiedonhalua eikä kykyä, niin tässähän typeryyttäni kaiutan -sumusireeninä.

    Niin,en saa pistettä pannuksi. Itsenäistymisen alussa Suomen valtio verotti ilman että kukaan maksoi, mutta tätä vakuutta vastaan Suomen Pankki kärräsi setelikuormia naapurikortteliin Snellmaninkadun vastakkaiselle puolelle,pari sataa metriä etelään, Antti Rinteen nykyiseen työhuoneeseen. Josko Vatikaani toimittaisi legaatin Soinin korville ja välttäisimme uhkaavan suohonsotkemisemme? Vaikka vältyyhän se silläkin että 7 mrd ihmistä haluaa parantaa osaansa eikä edes 5 milj, sisupussia riitä vastapainoksi tai ankkurilaahukseksi. Että siitä vaan sijoittamaan lisiin vuokrakämppiin, ei asumistukia leikata. Ja MBA nuorison kasvuyritystarinoihin.

    Kyllä ent.perheyhtiöt fuusiohäkkyröinä rahastetuiksi saa jahka ensin puhutaan ylös ja ajetaan alas. Raha syö häntäänsä -ja voi paksusti. Pääomasijoittaja-enkeli ihmeidentekijä vapauttaa yrittäjäisän lapset miljonääreiksi, joista ei jatkajiksi olisikaan mitä Niskakankaan Road Show jo kaiuttaa. Solidium nopat helisevät kourapessässä. Kuinkakohan sirottuvat.Pian nähdään.

    Paitsi jos ay-kaverit lukitsevat Rinteen työhuoneeseensa. Yhä täyttyisi senaatintori pikkuvinkistä. Lyly jo samettisesti kertoikin tietävänsä 80 000 osa-aikaista, joille työajan pidennys kävisi ja että löytyisipä, oliko 200 vai 300 tuhatta ihan ilmankin työaikaa. Että siitä vaan pidentämään. Ei taida olla konsulttiainesta tämä Lauri Lyly, tikari hihassa ? Uhrivalmiutta kaduilla, tai synkää itsetuhoa ei paljoa tarvihe ylhäältä lietsoa kun jo kamalia tapahtuisi. SAK tietää yhäkin olevansa Suomen mahtavin voima. Siksi sordiino.

    Tärkeintä on ymmärtää, että yhteiskunta on voluntääristä. Lait säädettäviä ja politiikan tahtoma todellisuus tuotettavissa. Vastaan haraaminen ja kapinakin ovat mahdollisia,toivottaviakin monen mielestä, ja sallimuksellisia tyranniaa eli poliisi/armeija valtiota vastaan jos niikseen tulee. Silloin on murrettava valtion monopoli väkivaltaan. Sehän käy nuijilla hangoilla ja bitcoineilla. Tärkeintä maailmassa on, ettei se ole sitä miltä näyttää. Siellä on kvarkeja vaikka -ja pikkutekstiä isoille tuomareille. Ja propagandaa tuutin täydeltä, sitä vakuuttavampaa kun toimittajat uskovat asiaansa -itseensä.Jukka Sjöstedt

  4. Merkantti Matikainen permalink

    SSS-hallitus sopii hyvin ajan henkeen. Edelliset hallitukset ajoivat puolustusvoimat alas ja talouden ahtaalle. Nyt on aika korjata kurssi. Onhan 1930-luku tuoreessa muistissa?

  5. WeeTu permalink

    Demareilla oli tarkoituksensa menneinä vuosikymmeninä muuttaessaan maata maatalousyhteiskunnasta teollisuusvetoiseksi ja kohentaessaan työläisten asemaa yhteiskunnassa. Saavutukset täyttyivät ja samalla demareille ainoaksi tarkoitukseksi on jäänyt vanhojen saavutusten puolustaminen finanssi- ja teollisuuskapitalismin vaikutukselta.

    Ennustan kokoomuksen pitkän ajanjakson alamäen nyt alkaneen. Vanha teollisuuskapitalismi on saavuttanut huippunsa ja kokoomus alkaa muuttumaan säilyttäjäpuolueeksi.

    Persujen vallan vuosikymmenet ovat edessä jos lukevat yhteiskunnalliset muutostarpeet oikein, lähtevät ko. aaltoon mukaan muuttamaan taloutta ja yhteiskuntaa pienyrittäjyyteen perustuvalle pohjalle ja samalla kaventamaan EK-hegemoniaa.

  6. noone permalink

    You Wrote:
    ”Samaan aikaan ei kuitenkaan ole mahdollista toteuttaa Suomi nousuun -ajatusta ja ”tasapainottaa” julkista taloutta VM:n laskelmien mukaisesti. Temppu on käytännössä mahdoton, mistä meillä on jo paljon käytännön kokeista saatuja näyttöjä.”

    FIXFID:lla onnistuu molemmat tavoitteet samanaikaisesti, leikkaus+elvytys:
    http://tinyurl.com/FIXFID

    + Julkisen sektorin palkat leikkaantuvat.
    + Liian korkealle viritetyt työeläkkeet leikkaantuvat (työeläkejärjestelmä on 7 MrdE/v alijäämäinen)
    + Työllistäminen halventuisi ja työn hinta laskisi.
    + Vientisektorin hintakilpailukyky ulkomailla nousisi.

    Tuossa ensimmäinen plussa on julkisen talouden tasapainottamista kun kustannukset pienenevät, ja kaksi viimeistä plussaa ovat ”Suomi nousuun”-ajatusta.

    Kokonaisveroaste ei nouse, vaan verotuksen painopistettä vaan siirretään. Yrityksien omistajat eivät saa hyötyä suoraan, koska saadakseen työvoimakustannusten alennuksen, pitää hyöty ohjata lopputuotteiden ja -palveluiden hintoihin.

    Toimenpiteeet (1-6) fiskaaliseen devalvaatioon tuloveron nostolla (FIXFID), on kerrottu em. linkissä (varsin pitkän ja väljästi kirjoitetun johdannon jälkeen, mutta voi kelata eteenpäin jos ensin haluaa nähdä toimenpiteet. Valitan että trooli.fi hukannut Euro-merkit esim paikassa missä puhutaan 6 MrdE vajeesta.)

  7. Jukka Sjöstedt permalink

    Olisinpa minäkin viehättynyt ajattelemaan noilla linjoilla kuin WeeTu. Silloin liikutaan kai kehitystalouden ja yhteiskunnallisten instituutioiden luonneominaisuuksien ja muutosten alueilla. Ei siis jossakin universaalissa pysyväis-muuttomattomassa premissiperustassa. Näistä aksioomista vielä naurettavuuden huipuksi logiikalla päätellen haetaan sitten sovelletuksia asiaintiloihin. Kumma kyllä asianlaidat -työttömyys,vaihtotse- olisivat lipsahtaneet luonnollisesta tasapainostaan. Tähän sitten tieteellistä teknokraattista talouspolitiikkaa ! Pöljää. Laveammin lukemalla voisi oppia.

    Sanoisin että teollisuuskapitalismi oli pankki-tehdas voittokulkua 1800- ja 1900-luvut. Sen tuhopuolella on käsityöläisyys sekä markkinoita varten että kotitalousvalmistusta myöten. Ja näiden taitojen kato. Voittajilla on sukunimensä myös Suomessa.

    Finanssikapitalismi olisi evoluutioaskel hyvään tai pahaan tästä edellisestä vaiheesta (joka oli täyttänyt lupauksensa tavarayltäkylläisyyden). Nyt olisi kysymys edellisessä vaiheessa rikastuneiden valtiaiden satulassa pysymisestä. Asiaa hoidetaan tuttujen instituutioiden kääntämisellä palvelemaan uudessa tilanteessa entisten omistajien (= tavarataivaan toteuttajien) jälkeläisten eliittiasemia. Keinoja on lähinnä kaksi. Uusinvestoinnit vain voitoista ja pankkien luotonlaajennuksen (=lisärahan luominen) rajoittaminen omistusten järjestelyyn. Nerokasta on esimerkiksi pääomasijoittaminen joka ostaa vanhat omistajat runsain raha- ja osakejärjestelyin sivuun (golfkentille jms.) eikä kilpaile heitä pois päiviltä schumpeteriläisittäin.

    Myös haastajat kuten eläkerahastot on kesytetty jo rakennetun kapasiteetin osakehaalintoihin ja lainottamaan sopuisasti entisten valtiaiden uusia luomuksia esimerkiksi Kiinaan. Piilaaksot ja vastaavat tekevät uutta. Usein nekin pannaan vakiintuneen eliitin koppaan ”sijoittajien” ruvetessa enkelöimään isoilla rahoillaan joko eläke- jms. realmoneyllä tai sitten luotonlaajennuksella sisäpiiriläis-hedgefundien kautta. Ja lisäksi mitä lukuisimmat/moninaisimmat järjestelyt ja aikeet ovat ”arvopapereita” joille saa rahoitusta tutuissa verkoissa ja jotka viime kädessä ovat pankkikelpoisia siten että liikepankki voi niitä ”ostaa” rahatta, vain panemalla vartavasten uusia talletuksia tai obligaatioita ”tukkumarkkinoilla” näiden liikekumpaniensa käteen -ja pikkuhiljaa purkaa hanketta,uudelleen järjestellä asiaa. Nämä ovat niitä mistä Wahlroos piireihin päästyään on onneksi narsistisuuttaan hölöttänyt että pulman tullen ”pankeilla on keinonsa”.

    Sipilä ja rahaideologinsa Niskakangas ovat eliittiin sujahtanutta professionaalista huippuväkeä. He ja kaverinsa alkanevat vääntää Suomea uuteen asentoon, mutta käsittääkseni väärältä pohjalta. Tulppana eivät ole huonommat tukiaisihmiset, vaan läpittetyhmiksi kvasikoulutetut (eivät edes kouluttautuneet) paremmat ihmiset. Eivät uuden säädyn osaajat, joita Sipilä ja Niskakangas komeasti henkilöivät, vaan omahyväiset itsetyytyväiset malttavaiset pikkuetujen ja aika kuviteellisen pikkuarvonantonsa nauttijat. Pikkupalkkaiset mutta kymmentuhatlukuisat kunta-järjestö-valtio virastojen ja oppilaitosrunsastumien itsetärkeilevä väki. Mitä vähempi asiaa, sitä tärkeämpää. Tämä yhtälö ei ratkea millään. Sopeudu,syrjäydy ja pelasta edes itsesi isoon maailmaan. Sen saa kirjoista ja netistä. Eikä maksa juuri mitään.Jukka Sjöstedt

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: