Skip to content

Perussuomalaiset ja miksi minun on vaikea kuvitella kannattavani persuja

marraskuu 13, 2013

Minulta on yhä useammin kysytty sähköposteissa olenko persu kun mitä ilmeisimmin inhoan demareita enkä tunne suurta sympatiaa monia muitakaan puolueita kohtaan. Asioiden tolalleensaattamisen vuoksi minun täytyy tuottaa huomattava pettymys monille kommentoijille ja kertoa, että en ole persu. Minun on itse asiassa hyvin vaikea kuvitella kannattavani persuja huolimatta siitä, että monissa talousasioissa persuissa tuntuu olevan porukkaa, jonka kanssa olen yllättävän pitkälti samoilla linjoilla. Vaikka noin yleisesti persut ovatkin minun silmissäni lähinnä eräänlainen demaripuolue.

Suurin syy siihen, että minun on vaikea kuvitella kannattavani persuja on hyvin henkilökohtainen. Sillä ei myöskään ole todellista yhteyttä EU:n ja Euroalueen kehittymiseen tai niihin liittyviin ilmiöihin.

Kyse on sivistyksestä ja kulttuuriasioista. Olen jo puolisen vuosisataa ollut innokas oopperan, teatterin ja länsimaisen taidemusiikin harrastaja. Lisäksi olen suomenkielisen kirjallisuuden ja runouden ystävä. Toisin sanoen olen täysin siemauksin nauttinut kulttuurista. Kulttuurista, jonka suhteen persujen kommentit ovat mielestäni olleet moukkamaisia ja typeriä.

En voi kuvitella kannattavani puoluetta, joka suhtautuu vihamielisesti siihen kulttuuriin, jonka koen omakseni. Edellisten eduskuntavaalien aikana asia tuli riittävän selväksi, persut kyllä kertoivat riittävän selvästi oman käsityksensä kulttuurista ja sivistyksestä.

Kyllä, olen juuri sellainen henkilö, jota moni persu kutsuu kulttuurielitistiksi.

Mainokset

From → Uncategorized

10 kommenttia
  1. Ongelma on siinä, että jotenkin pitää aikanaan pystyä lapsilleen kertomaan kuinka yritti pelastaa maailman synkeimpinä vuosina ennen euron romahdusta. Minun selitykseni on se, että äänestin persuja ja kirjoitin pari eurokriittistä kommenttia internetiin. Minulle riittää se, että persuissa on Henrin ja Juhanin kaltaisia ihmisiä edes yrittämällä saada asioihin jotain järkeä.

    Sinä et tarvitse persukorttia, kun voit näyttää tämän blogin. Tämän tasoinen kontrbuutio voittaa kyllä yhden äänen.

  2. Jaassu permalink

    Öh, mistä oikein olet saanut tuollaiset käsitykset ?
    Minusta persut arvostavat länsimaista kulttuuri- ja tiedeperintöä enemmän kuin mitkään muut puolueet. Mahtuuhan niihinkin sekalaista huuhaa porukkaa, mutta enemmän huuhaa poliitikkoja on muissa puolueissa.

  3. Ilmeisesti persut hakevat kannatusta alemmista luokista ns. nukkuvista äänestäjistä, joihin iskee ajatus de facto ylemmän keskiluokan nauttimien kulttuuritukien siirtämisestä perusturvaan. Mitään ei menetä, koska keskimääräinen oopperafani tuskin on persujen todennäköinen äänestäjä. Itse pidän kulttuurista kovasti. Koyanisqatsi oli taas tänään hieno.

  4. Pessimisti permalink

    Jaassu käyttää mm. ilmaisua ’länsimainen kulttuuriperintö’. Itselläni on jonkinlainen käsitys siitä mitä se on (ollut) vs. se ’kulttuuri’-perintö mitä meidän aikamme tulee jättämään jälkipolville. Viitettä siitä mitä tarkoitan¸ löytyy seuraavista artikkeleista:
    ”Frankfurtin koulukunta: salaliitto rappioon”, http://isovimma.blogspot.fi/2011/02/frankfurtin-koulukunta-salaliitto.html ”Frankfurtin koulukunnan kulttuurimarxismi ja sen yhteys suomalaiseen kulttuuriin”, http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html ”Repressiivinen toleranssi eli kuinka kansakunta tuhotaan”, http://takkirauta.blogspot.fi/2011/03/repressiivinen-toleranssi-eli-kuinka.html
    Britti-patriootti David Noakesin mukaanhan (www.eutruth.org.uk) Euroopan Unioni käyttää näitä KOMMUNISTISEN Frankfurt-koulukunnan kehittämiä subversiotekniikoita hämmästyttävän menestyksellisesti – sen voi vähänkin yhteiskunnallista ympäristöään tarkkaileva ja omilla aivoillaan ajatteleva myös Suomessa todeta!

    • Jaassu permalink

      Länsimainen kulttuuriperintö on sitä joka on tuottanut sitä kaikkea tiedettä, teollisuutta, innovaatiota, kulttuuria, taidetta. Poliittiset ja talouden aatteet ovat myös yksi osa sitä, kuten markkinatalous ja demokratia sekä sananvapaus.

      Kulttuurimarxismi on länsimaisen kulttuurin halveksuntaa. Se ei kuulu joukkoon.

  5. Gawain permalink

    Mitähän tuohon pitäisi sanoa, jos taustalla on sekä taiteen että talouden ammatti eli tupla?
    1) ”Taiteilijana vihaan persuja”, mutta 2) ”Ekonomistina heidän parhaimmat näkemyksensä ovat osoittautuneet melko usein kutinsa pitäviksi”?

    Vaikka moni taiteilija niin uhkasi 2011 jytkyvaalien jälkeen, vielä en ole nähnyt kenenkään emigroituvan persujen pelossaan tai vihassaan. Sen sijaan moni heistä on alkanut pohtia sitä, miksi kulturelli six-pack on leikannut heidän avustuksiaan, kuristaa taideoppilaitosten budjetteja ja pihtaa kaiken kukkuraksi mm. alueellisten oopperahankkeiden rahoitusta. 😉

    Siksi ne äänestivät mm. 2012 joko Lipposta tai Haavistoa pressanvaalissa…

    • Pessimisti permalink

      Kun nyt puheena on ollut kulttuuri ja taide, niin voisi olla hyvä tarkastella taidetta sellaisistakin näkökulmista, jotka kontolloidulle valtamediallemme ovat tabuja. Tällaista katsantotapaa tarjoaa Britanniasta esim. seuraava artikkeli: ” Ugly Meaningless Art – Shropshire”, http://www.thetruthseeker.co.uk/?p=33787 . Jokunen poiminto artikkelista: ” Surprisingly the BBC propaganda machine accurately reports that Shropshire is spending even more money – now more than £1 million – on its own special piece of ugly meaningless art. … Apart from the cost, and their ugly usually meaningless nature, the sculptures have a key attribute. They distort reality and are designed to dumb us down and depress us. They particularly work on the subconscious mind, which struggles to make meaning of them, rather than consciously filling us with the beauty and joy of real art. … It appears that the ugly meaningless art is defended by the ‘establishment’ with almost religious zeal. … The first Somerset Wicker man was set on fire – accident or design? Has an unsuspecting British public allowed the devilish art into our green and pleasant land?”
      Sitten nimenomaan meidän propaganda-koneistomme (so. valtamediamme) sallitun tarjonnan ulkopuolisia näkökulmia löytyy seuraavista artikkeleista: ” Mielipide: Guggenheim-museo hankkeen taustavoimat ja G-säätiön elitistiset kytkennöt”, http://www.magneettimedia.com/mielipide-guggenheim-museo-hankkeen-taustavoimat-ja-g-saation-elitistiset-kytkennot/ ” Kaatuneiden Guggenheimien kokoelma”, http://www.magneettimedia.com/kaatuneiden-guggenheimien-kokoelma/ ”Moderni- ja nykytaide perinteisen taiteen syrjäyttäjänä sekä siihen liittyvät huomiot”, http://www.magneettimedia.com/?s=taide
      Itselleni tulee näistä artikkeleista mieleeni vahvasti mm. kommunistisen Frankfurt-koulukunnan subversio-tekniikat!

  6. Vilu permalink

    Itseni on hyvin vaikea kuvitella itseäni persuksi Sampo Terhon takia, hänen aina niin vihainen olemuksensa tuo mieleeni Adolfin, hänen ”loistonsa” vuosina. Tänään aamu-tv:ssä Sampo jälleen hekumoi EU:sta, jossa ei ole sääntelyä. Ammattiyhdistykset tulee pyyhkiä maailmankartalta. Työttömyysturva poistaa, jolloin yritykset saavat asettaa minipalkan minimiselviytymisen tasolle. Olemme kuitenkin eläneet ääriliberalismin ajan jo useaan otteeseen tässä viimeisen 400 vuoden aikana. Viimeksi tämä aiheutti fasismin nousun ja jälki ei ollut mitenkään kaunista katseltavaa.

    Sampon näköalattomuus saatta johtua siitä, että hänen CV:nsä perusteella hän ei ole koskaan tehnyt oikeita töitä ja on elänyt teoreettisessa maailmassa koko elämänsä.

    Jotenkin ironista on myös se, että Sampo on filosofian maisteri ja hänen pääaineensa on ollut Suomen historia, mutta silti hän ei näytä mitään historiasta oppineen.

    Taloustiede\historia varsinkin vaikuttaa olevan täyttä hepreaa tälle filosofian maisterille.

    Tämä henkilö, jos joku on vaarallinen esimerkki siitä, mitä tapahtuu kun ihmiset alkavat protestiksi äänestää ihan ketä tahansa.

    Ihme on, ettei perussuomalaiset vielä ole ymmärtäneet rajoitta hänen tv-esiintymisiään, sillä joka kerta, kun Sampo suunsa avaa niin muiden puolueiden kirstuun ääniä kilahtaa – kling, kling.

  7. T. kirjoitti: ”monissa talousasioissa persuissa tuntuu olevan porukkaa, jonka kanssa olen yllättävän pitkälti samoilla linjoilla.”

    Oletko blogannut vastaavasti ipusta ?

    ”Omalla rahalla tulevaisuuteen'”(http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=5&id=9353)

    Persuissa kai jäi vähemmistöön ajatus, että persujen pitäisi ajaa omassa ohjelmassaan suomen euroeroa ?

    IPUssa ajetaan käsittääkseni Suomen eroamista sekä eurosta, että EU:sta.

    ”Ei €urolle, kyllä EU:lle” -vaihtoehtoa ei taida ajaa mikään puolue suomessa, vaikka se olisi realistisempi tavoite kuin IPUn tavoite ?

    – – –

    Mikko kirjoitti: ”Ongelma on siinä, että jotenkin pitää aikanaan pystyä lapsilleen kertomaan kuinka yritti pelastaa maailman synkeimpinä vuosina ennen euron romahdusta. Minun selitykseni on se, että äänestin persuja ja kirjoitin pari eurokriittistä kommenttia internetiin.”

    Sama syy minullakin, siis miksi haluan omalla nimelläni haluan eurokriittisiä mielipiteitä. Koen että nimettömänä kirjoittaminen on ”puskista huutelua”, jota ei arvosteta, nimetön kirjoittaja “huutelee huvin vuoksi”, eikä siksi, että asia olisi hänelle tärkeä.

    ”Letkut irti Kreikasta” -linjan puolesta (en siis persujen puolesta, vaan pelkästään Kreikka irti eurosta -linjan puolesta) äänestin aikoinani siksi, ettei minun olisi tarvinnut lukea koskaan tätä:

    ”Kun talouskriisi iski päälle, Elenan äiti kuoli. Hän ei enää voinut saada työtä, ja kauhukseen hän huomasi sairastavansa samaa syöpää mikä oli vienyt hänen äitinsä.

    Vuodessa Elenan rintasyöpä kasvoi appelsiinin kokoiseksi. Hän etsi epätoivoisesti apua, ja kuuli viimein lääkärien vapaaehtoisverkostosta, joka hoitaa järjestelmän hylkäämiä potilaita. He eivät kuitenkaan voineet tehdä Elenalle mitään, vaan ohjasivat hänet Syrigosille, joka hoitaa vakuutuksettomia potilaita virallisen työaikansa jälkeen.

    Kun Syrigos tapasi Elenan, hän ei ollut koskaan nähnyt mitään vastaavaa. Kasvain oli tunkeutunut ulos rinnasta ja valui verta ja kudosnesteitä Elenan paidalle. Nainen töpötteli nesteitä vessapaperiin.

    Elenan kivut olivat sanoinkuvaamattomat. Hän itki, Syrigos itki, kaikki huoneessa itkivät.”(www.hs.fi/tiede/a1386565241336)

    Käsittääkseni yli 60% eurovaluuttaa käyttävien maiden ihmisistä pitää em. Elenan kärsimyksiä hyväksyttävänä, hyväksyjät suhtautuvat asiaan älyllisesti, “kaikella on hintansa”.

    Ja loput 40% eurovaluuttaa käyttävästä väestöstä tajuavat em. yksittäistapausta lukiessaan, kesken lukemisen silmänräpäyksessä jotenkin vaistomaisesti, epä-älyllisellä tasolla, siis intuitiivisesti että “väärin on väärin” (siis tässä Milgramin testitapauksessa: “euro on huono”), vaikka älyllisesti asiaan suhtautuva asiantuntija ja auktoriteetti väittää, että “väärin on oikein” (siis tässä Milgramin testitapauksessa “euro on hyvä”).

    “Meidän kulttuurissamme ihmiselle opetetaan lapsesta asti, ettei toista ihmistä saa vahingoittaa. Mutta lapsesta asti häntä opetetaan myös tottelemaan. Jälkimmäinen opetus näyttää useimpien kohdalla olleen tehokkaampi kuin edellinen”
    (http://fi.wikipedia.org/wiki/Milgramin_tottelevaisuuskoe)

    Pidän Milgramin tottellevaisuuskokeen 60/40 jakaumaa jotenkin värisokeuden kaltaisena “luonnonvakiona”, huonosti värejä näkeviä miehiä on noin 10% väestöstä.

    Jos värisokeiden määrä olisi 90% väestöstä, niin tällöin värejä näkevien 10% velvollisuutena olisi kertoa 90% värisokealle enemmistölle, että tässä kuvassa näkyy luku 44:

    Täsmälleen samalla logiikalla koen velvollisuudekseni kertoa, että “euro on huono”, ja että euroon älynsä avulla suhtautuvien “euro on hyvä” ihmisten pitäisi uskoa ilmeinen tosiasia, ja ryhtyä sen jälkeen kehittelemään omia ajatuksiaan tosiasioiden pohjalta:

    ”Kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen. Tosiasioita vastaan asettuminen on turhaa ponnistelua eikä voi viedä menestykselliseen tulokseen.”… ”poliittisen realismin taju ei ole Suomen kansan vahvimpia puolia. Uskotaan, kuten asioiden toivotaan olevan, ja toimitaan, ikäänkuin se, mitä toivotaan, olisi totta”. Paasikivi itse tavattoman lukeneisuutensa, pitkän kokemuksensa sekä uusia asioita kohtaan osoittaman herkeämättömän kiinnostuksen johdosta tunsi tosiasiat ja oli valmis ne tunnustamaan politiikkansa lähtökohdaksi. Hän tiesi, että tavanomainen virhe politiikassa on pitää kiinni sivuutettujen poliittisten edellytysten pettävästä harhanäystä, sen vuoksi hän seurasi aikaansa, tutki sen ilmiöitä ja arvioi, millä niistä on pysyvää merkitystä ja mikä taas on ohimenevää.”
    (https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/9839/TMP.objres.3852.html?sequence=1)

    Valitettavasti ns. “jytkyvaaleissa” enemmistö suomalaisista ei tajunnut euroon liittyviä tosiasioita, siis (näin jälkeenpäin katsottuna) ilmeistä tosiasiaa, että “seisova kello on täsmälleen oikeassa kaksi kertaa vuorokaudessa”.

    Siis äänestäjät eivät tajunneet, että populistit olivat “sattumalta oikeassa merkittävän päätöksen tekohetkellä”, siis juuri silloin, kun piti päättää, että lähteekö suomi tukemaan growsterity -linjaa Kreikan suhteen (=tukipakettilinjalle), vai päästetäänkö Kreikka pinteestä ja siirtymään takaisin omaan valuuttaansa drakmaan. Tosiasioiden tajuamisen puutteen vuoksi tehtiin huono päätös.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: