Skip to content

Euroliittovaltio ja suomalainen veronmaksaja – varautukaa rajuihin veronkorotuksiin ja hillittömiin julkisten palveluiden leikkauksiin

lokakuu 23, 2012

Viimeaikaisen kehityksen valossa näyttää yhä ilmeisemmältä, että maassamme tällä hetkellä vallassa oleva poliittinen eliitti tulee täysin varauksettomasti suostumaan tulevaan Euroliittovaltioon. Tuollainen liittovaltio tarkoittaa jatkuvia tulonsiirtoja eli Suomi maksaa. Hyvän esimerkin siitä miten malli tulee toimimaan tarjoaa USA. Onkin syytä katsoa miltä tulonsiirrot näyttävät USA:ssa.

Yhdysvaltojen eri osavaltioissa ovat kotitalouksien tulot suuruudeltaan melkoisen erilaisia. Oheisen kuvaajan luvut ovat peräisin US Census Bureaulta.

Kuten The Economist-lehden jutussa (juttu löytyy täältä) on havainnollistettu, niin liittovaltion tasoisilla tulonsiirroilla tilanne tasataan. Liittovaltion tasoisten lakien toteutuksen köyhemmissä osavaltioissa maksavat rikkaammat osavaltiot. Liittovaltio myös huolehtii siitä, että osavaltio pystyy huolehtimaan noista liittovaltion tasoisten lakien toteuttamisen tehtävistään, siksi edes USA:n osavaltio ei voi mennä konkurssiin siten, että se kokonaan lakkaisi toteuttamasta lakisääteisiä tehtäviään. Tarkempaa The Economist-lehden taulukkoa en liitä tähän, mutta kuva on melkoisen pitkälti riittävä.

Käytännössä USA:n malli tarkoittaa sitä, että liittovaltio tasaa tulonsiirroilla eri osavaltioiden tuottavuuden ja taloudellisen menestyksen eroja. Keskiverto-osavaltio ei maksa eikä saa vaan pyörii suurin piirtein omillaan. Mitä luultavimmin samoin käy myös tulevassa Euroliittovaltiossa.

Tilanteen havainnollistamiseksi voimme katsoa Euromaiden välistä tulotasoa ja arvioida mitä tilanne tarkoittaa suomalaisen veronmaksajan näkökulmasta. Otetaan ensimmäiseksi se vertailu, jota Suomen hallituksen tulisi pitää ensimmäisenä ehtona liittovaltioon menolle. Tämä vertailu on reaaliseen ostovoimaan perustuva vertailu, sillä tuo vertailu tuottaa meille pienimmän mahdollisen maksuosuuden.

Kaiken muun lisäksi ostovoimapariteettiin perustuva vertailu on kaikkein reiluin, se kertoo parhaiten mihin suomalaisilla on oikeasti varaa. Katsotaanpa vertailua tuolla mittarilla (lähde Eurostat):

 

Reaalisella ostovoimalla mitattuna Suomi on vain pikkuisen varakkaampi kuin Euroalue keskimäärin. Euroalue saa tuossa vertailussa arvon 108 ja Suomi arvon 116. Toisin sanoen suomalainen on peräti 7,4% parempituloinen kuin Euroalueen asukas keskimäärin. Keskiarvoa ei kuitenkaan ole skaalattu väkiluvun mukaan ja Luxemburg nostaa keskiarvoa rajusti. Jopa tällä mittarilla laskettuna Suomen maksuosuus tulisi liittovaltiossa aika tuntuvaksi varsinkin nykyisen julkisen talouden alijäämän aikana.

Käytännössä liittovaltio siis tarkoittaisi merkittäviä julkisten palveluiden ja Suomen sisäisten tulonsiirtojen leikkauksia ilman, että verotus muuttuisi mihinkään. Tämä siis käytettäessä ostovoimakorjattua mittaria, mikä on Suomelle edullinen.

Kyynisenä ihmisenä kuitenkin oletan, että poliittinen eliittimme on valmis käyttämään neuvotteluissa lukuja, jotka perustuvat nimelliseen euromääräiseen kansantuotteeseen. Katsotaanpas miltä tilanne näyttää sen mukaan.

Nimellisen bruttokansantuotelaskelman mukaan (jonka mukaan meidän EU-maksuosuutemme muuten määräytyy) Suomen kansantuote on henkeä kohden 23% korkeampi kuin Euroalueella keskimäärin. Todelliseen ostovoimaamme nähden nimelliseen kansantuotteeseen tuijottaminen antaisi Euroliittovaltiossa jokaiselle suomalaiselle noin kolme (3) kertaa suuremman maksuosuuden kuin ostovoimakorjattu.

Ilman ostovoimakorjausta liittovaltio olisi suomalaisen veronmaksajan näkökulmasta täydellinen katastrofi. Palvelut katoaisivat ennennäkemätöntä vauhtia ja veroilla olisi enemmän korotuspaineita kuin nykyisellään.

Voisin, ehkä, juuri ja juuri pakon edessä hyväksyä liittovaltion, joka perustuisi ostovoimakorjattuun kansantuotteeseen. Tuolloin maksaisimme veroja yhtä paljon kuin nyt, mutta julkisten palveluiden ja tulonsiirtojen leikkaukset olisivat ainoastaan rajuja. Veronmaksajana kauhistelen jo tuota vaihtoehtoa, sillä yhteiskuntamme köyhtyisi sen lopputuloksena aika tuntuvasti.

Mutta mikäli laskentaperusteena käytettäisiin nimellistä bruttokansantuotetta, niin liittovaltio tulonsiirtoineen olisi suomalaiselle veronmaksajalle mielettömän huono sopimus. Veroilla olisi tuntuvia korotuspaineita (eli nousisivat tuntuvasti) samalla kun arvioni mukaan vähintään neljännes julkisesta kulutuksesta saisi leikkaustuomion. Lisää maksettavaa ilman vastinetta.

Koska EU-maksuosuutemme perustuu nominaaliseen kansantuotteeseen, niin oletan liittovaltion mallin myös perustuvan samaan. Myös USA:n osavaltioiden väliset tulonsiirrot perustuvat nominaalisiin lukuihin, ei veroissa paikallista kustannustasoa huomioida.

Veronmaksajana koen Euroliittovaltion pelkästään huonoksi diiliksi.

Liittovaltio olisi suomalaiselle veronmaksajalle käsittämätön katastrofi.

Edit: Korjattu kolmannessa kuvassa ollut tekninen virhe.

Advertisements

From → Uncategorized

One Comment
  1. Johtava hallituspuolue eli kokoomus valinnee puheenjohtajakseen miehen, joka varmaan on ihan valmis kansainvälistämään lisää suomalaisia veroeuroja eikä silloin 8 miljardiakaan vuodessa riitä!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: