Skip to content

Rikkidirektiivi ja kartta – vain Suomi absoluuttinen kärsijä

syyskuu 12, 2012

Ytimissä oleminen kannattaa, Suomi pystyy hyvin pitämään puolensa EU:ssa ja EU-jäsenyydestä on pelkkää iloa, onnea ja auvoa. Näinhän se virallinen sanona kuuluu. Mutta viime aikojen uutiset ovat tuossa mielessä mielenkiintoisia.

EU-parlamentti on hyväksynyt rikkidirektiivin Itämerelle. Kotimaiset poliitikkomme ovat jälleen kerran innokkaasti ahkeroineet EU:n puitteissa ja saaneet aikaiseksi asioita, jotka vahingoittavat jokaista suomalaista. Kiva, kiva.

Rikkidirektiivi on vallan mainio keksintö erityisesti meidän kilpailijamaidemme mielestä. Uskon erityisesti ruotsalaisen raskaan teollisuuden johtajien kohottavan maljan rikkidirektiiviä ajaneille suomalaisille poliitikoille. Syynä se, että rikkidirektiivi rokottaa täydessä mitassaan vain ja ainoastaan Suomea. Perustelu tuolle on helposti löydettävissä, katsotaan karttaa.

Ruotsilla on suora yhteys Atlantin valtamerelle, ei vientiä tarvitse Itämeren kautta hoitaa. Samoin Saksalla. No, Puola ja Baltian maat hieman kärsivät, mutta suora maayhteys Keski-Eurooppaan varmasti auttaa selviämään rikkidirektiivin tuottamasta mielipahasta. Venäjä tuskin direktiiveistä välittää muuten kuin ehkä juhlapuheissa.

Suomi on ainoa maa, jolla ei ole järkevää maayhteyttä Euroopan markkinoille. Logistisessa mielessä Suomi on saari jos Venäjän kauppa jätetään huomiotta.

Lisäksi meidän poliitikkomme ja virkamieskuntamme on osoittanut eri yhteyksissä suorastaan tärisevänsä innosta ja tekemisen riemusta kun on mahdollisuus päästä soveltamaan nopeasti ja tiukasti jotain EU-direktiiviä – mitä käsittämättömämpi ja vahingollisempi direktiivi, niin sitä parempi ja sitä suurempaa toteuttamisen riemua se ilmeisesti antaa.

Uskon, että Ruotsin ja Saksan teollisuus kiittää jokaista suomalaista poliitikkoa, joka on rikkidirektiiviä puolustanut.

Advertisements

From → Uncategorized

2 kommenttia
  1. Mitenkäs tuo asia nyt menikään? Asiasta olisi paljonkin keskusteltavaa mutta alue jolle ei ole asiaa rikkiä tupruttavilla aluksilla on huomattavasti laajempi kuin itä-meri http://anchortime.com/portal/images/stories/SECA_areas.jpg .

  2. Mielenkiintoista. Mutta mitkä maat ovat temppuun suostuneet ja mitkä ovat eri alueiden siirtymäkaudet?

    Toisaalta tuokaan kartta ei missään tapauksessa poista sitä tosiasiaa, että Suomen kannalta tilanne on kaikkein ankein. Vain Venäjän kauppa ei edellytä merikuljetuksia. Muualle Suomi on logistisessa mielessä saari.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: