Skip to content

Lentokenttähotelli-indeksi – ilmeisesti kauppa Kiinan kanssa on normalisoitumassa

elokuu 9, 2012

 

Viimeisten viidentoista vuoden aikana on yksi kiinalaisten lentokenttähotellien piirre ollut vallitseva: nuo hotellit ovat olleet täynnä länsimaisia liikemiehiä, jotka ovat tulossa ostamaan Kiinasta jotain, joko valmiita tavaroita tai valmistuskapasiteettia. Toisin sanoen kiinalaisten firmojen asiakkaat ovat tulleet kiinalaisten luokse ja kiinalaisten omat myyntiponnistelut ovat olleet suhteellisen vähäisiä. Niitä ei ole yksinkertaisesti tarvittu. Kaikki mitä Kiina on valmistanut on kelvannut jollekin ja hinnatkaan eivät ole olleet kiinalaisten mielestä kovinkaan huonoja.

Väitin muutamalle nuoremmalle liikemiehelle vuosituhannen alussa, että ilmiö on ohimenevä ja tulevaisuudessa Kiinaan matkustetaan myymään, ei ostamaan.  Nuo noin kolmekymppiset jenkit naureskelivat minulle ja innolleni myydä Kiinaan. Olisimme kuulemma kyennyt tekemään paljon isommat rahat jos firma olisi valmistuttanut tavarat Kiinassa ja myynyt muualle.

Nyt muutaman lentokenttähotellin katsauksella tilanne on todellakin normalisoitumassa. Noissa hotelleissa olevista länsimaisista liikemiehistä suurin osa oli myymässä jotain Kiinaan tai sukkuloimassa Kiinassa olevien ja muualle maailmaan sijoittuneiden yksiköiden välillä.  Niitä aikaisemmin tavallisia innokkaiden länsimaisten ostajien laumoja, jotka uskoivat tekevänsä valtavia voittoja ostamalla kiinalaisia tuotteita ei oikein näkynyt. Jonkin verran tuon ryhmän edustajia kyllä näkyi, mutta ei läheskään aikaisemmassa määrin.

Uutena tai ainakin aikaisempaa paljon voimakkaampana ilmiönä oli myös kiinalaisten liikemiesten yöpyminen matkallaan myymään muualle maailmaan. Yritin jututtaa muutamaa ja jokunen heitä suoraan myönsi, että tilanne on aikaisempaan verrattuna vaikea. Asiakkaita pitää etsiä, asiakkaat eivät enää tule heidän luokseen. Isotkin firmat ovat joutuneet, jotkut ensimmäisen kerran olemassaolonsa aikana, budjetoimaan rahaa markkinointiin ja myyntiin.

Muutaman suuren kiinalaisen kaupungin – lasken Hong Kongin kiinalaiseksi kaupungiksi – lentokenttähotellien yöpyjäprofiili alkaa siis muistuttaa muiden suurten kaupunkien tilannetta. Myymään tulevia liikemiehiä muualta maailmasta ja myymään meneviä liikemiehiä omasta maasta.

Kiina joutuu sopeutumaan samoihin toimintatapoihin kuin muutkin maat. Vienti täytyy myydä asiakkaille ja muut ovat innokkaasti kauppaamassa omia tuotteitaan. Ostajat täytyy etsiä, ostajat eivät kamppaile keskenään päästäkseen tekemään kauppaa kanssasi.

Paljon terveempi tilanne kuin aikaisemmin. Hyvä niin.

Vastaava muutos ei tainnut olla helppo japanilaisille enkä usko sen olevan helppo kiinalaisillekaan. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä miten kiinalaiset tilanteen hoitavat.

 

Mainokset

From → Uncategorized

Jätä kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: